Hvad er PCO?

PCOS er en hormonel forstyrrelse, som ses hos 5-10 procent af kvinder i den fødedygtige alder. Symptomerne kan være en eller flere af nedenstående: 

  • Man kan opleve uregelmæssige eller udeblevne menstruationer.
  • Cirka halvdelen af kvinder med PCOS er overvægtige med tendens til æblefacon.
  • Der kan være øget hårvækst af mandlig type – det vil sige i ansigt, på brystet, fra navlen og ned, samt på arme og ben.
  • Der kan være tendens til uren hud.
  • Humørsvingninger.
  • Har svært ved at blive gravid.

PCOS har mange ligheder med det metaboliske syndrom:

  • Overvægt/fedme – mest udtalt på maven ”Æbleform”
  • Insulinresistens eller for højt insulin niveau i blodet
  • Forhøjet blodsukker
  • Forhøjet lipidprofil
  • Øget risiko for type 2 diabetes
  • Øget risiko for iskæmisk hjertesygdom

 Kilde: Foreingen af klinisk diætister Rammeplan for kost til PCOS

Kostråd ved PCO

De 10 kostråd gælder som anbefalinger i forhold til, hvordan du får spist sundt og varieret.

Generelt set anbefales de 10 kostråd også til kvinder med PCO, dog med særlig fokus på valg og mængder af kulhydrater, frugt og grønt, fedttyper og fibre.

Motionen er meget vigtigt da det øger insulinfølsomheden og hjælper med at opnå eller fastholde vægttab.

Jeg tilbyder flg. med udgangspunkt i de 10 kostråd og rammeplanen for kost i forbindelse med PCO:

  • Gennemgang af dine nuværende kostvaner
  • Kostråd og plan i forhold til at øge din generelle trivsel og forbedre dine symptomer
  • Inspiration til dagens måltider
  • Inspiration til motion som passer ind i dit hverdagsliv